سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نماشویی ساختمان

نظر

معماری ایرانی در ساختمان


قدمت معماری ایرانی به حدود هزاره هفتم پیش از میلاد بازمی گردد .  تاکنون به طور پیوسته این هنر بسیار توسعه یافته و امروزه طرز تکامل یافته‌ آن را می توان مشاهده نمود . در سرزمین هایی که در میان سوریه تا شمال هند و مرزهای چین گسترده شده اند . در معماری ایرانی ساختمان ها معماران قبل از انقلاب مرزهای سنتی معماری دوره پیش را با استفاده از عناصر سنتی در طراحی های مدرن شکستند برج آزادی مثالی واضح برای معماری معاصر ایرانی ساختمان و تبدیل شدن به حوزه ای برای معماری تجربی شده است . این امر موجب آشفتگی در نماهای شهری شده . گرچه نمونه های بی نظیر ساختمان ایرانی در حال حاضر وجود دارد . برای مثال بنای خانه ی شریفی ها که ساختمانی است به صورت هفت طبقه که  به همراه سه بلوک چرخان می باشد و به صورت 90 درجه این بنا می چرخد . بسته بودن و باز بودن حجم ساختمان مرجعی می باشد که آن به معماری سنتی ایرانی به صورت فضای زمستان نشین و همین طور تابستان نشین برای ساکنانش تعریف شده است .
نمونه های معروف و بی نظیر تاریخ معماری ایرانی : تخت جمشید ، میدان نقش جهان ، عالی قاپو ، سی و سه پل اصفهان ، چهل ستون ، مسجد جامع اصفهان ، گنبد کاووس ، مسجد شیخ لطف الله ، مدرسه چهارباغ ، باغ فین کاشان ، خانه بروجردی ها .


ویژگی های معماری ایرانی در ساختمان 

 


- توجه داشتن به بنای نبش تقاطع ها. 
- ورودی های مشخص شده .
- استفاده زیاد از آجر .
- عدم تقارن در نماهای ساختمانی .
- استفاده از قوس ها اغلب برای تزیینات و ترکیب کلی در بنا .
- تغییراتی در تقسیم بندی دهانه های موجود در نما .
- افزایش یافتن طبقات در ساختمان های تجاری و همینطور مسکونی .
- از عناصر های غیر ایرانی برای مثال سرستون ها ، نقشه های هندسی غربی ، مجسمه های تزیینی و ... در ساختمان ها استفاده می شود .
چند نمونه از معماری های مدرن ایرانی
پل طبیعت : این پل توسط لیلا عراقیان معمار بسیار جوان ایرانی طراحی شده  که پارک آب و آتش و پارک طالقانی را در بزرگراهی شلوغ به هم متصل میکند .
خانه مشا
ویلای مشا :  این بنا شیوه ای طراحی شده که خانه متشکل از سه باکس می باشد که هر کدام در زاویه ای مختلف و برای چشم اندازهای متفاوت می باشد .
خانه صبا : این توسط رضا صیادیان و سارا کلانتری طراحی شده است . این خانه در نما از کرکره های چوبی مواج در مقابل پنجره ها استفاده شده که  به دلخواه ساکنان و بسته به نیاز به نور ، حریم و دید ، بطور دستی قابل تنظیم می باشد . 
خانه ی مسکونی باغ جنت :  در طراحی این خانه در که واقع در شهر اصفهان می باشد توسط گروه معماری براکت ، از قطعه های چوبی برای پوشاندن پنجره استفاده شده است که در نمای ساختمان ادامه یافته و زمانی که بسته باشد تقریبا پنجره ها پنهان شده می شوند .
ساختمان اداری ترمه : این ساختمان توسط فرشاد مهدی زاده و احمد بطحائی طراحی شده . مکان آن در شهر همدان است . این ساختمان اداری و تجاری دارای نمای آجری می باشد و آجر بومی به شیوه ای سنتی چیده شده است که با بافت تاریخی منطقه بسیار سازگار است . ویژگی مهم این بنا سقف منحنی سازه است که بازدیدکنندگان می توانند به روی آن حرکت کرده و به بالا بروند .

منبع:سایت پرشین نما