نمای سنگی

یکی از مصالحی که در بین انواع نمای ساختمان، استفاده از آن در ایران بسیار مرسوم است، سنگ می باشد. از بین انواع سنگ های مورد استفاده، سنگ تراورتن یکی از 

پرکاربردترین ها می باشد. نکته مهمی که به هنگام استفاده از سنگ برای نمای سازه بایستی به آن توجه شود، این است که سنگی استفاده گردد که چسبندگی کافی را با بدنه نما بدست دهد. یکی از دلایل استفاده متداول از سنگ تراورتن بدین منظور نیز همین مساله است. این سنگ روی بدنه خود دارای حفره هایی بوده که حضور آن ها، چسبندگی مناسبی را بدست می دهد.

شستشوی نمای سنگی

شستشوی نمای سنگی بسته به نوع سنگ به کار رفته در نمای ساختمان متفاوت است و از مواد تمیز کننده و ابزار ویژه استفاده میشود.

در شستشو نماهای سنگی استفاده از دستگاه واترجت و گاهی اوقات که سنگ جرم داشته باشد و یا روی نما سیمان پاشیده شده باشد(بروش شستشو سنتی) صورت میگیرد.

گاهی اوقات سنگ نما جرم میگیرد که در این مواقع در سنگهای براق هم استفاده از دستگاه لایه بردار(سندبلاست)باید انجام شود.

نکته: قبل از اقدام پیچ رولپلاک نمای سنگی نباید شستشو نما انجام شود.

 

نمای آجری

تا چند سال پیش، با شنیدن نام آجر نخستین چیزی که در ذهنمان تداعی می گشت، مصالحی زرد رنگ و عمدتا شکسته و بدون هیچ گونه صافی روی بدنه، بودند. امروزه آجرها تفاوت بسیاری نسبت به گذشته کرده اند؛ تا جایی که می توان با اطمینان خاطر این مصالح را حتی در نمای سازه، به کار برده و چه بسا نسبت به سایر مصالح، ظاهر دلنشین تری را نیز برای ساختمان ایجاد کرد. چنین چیزی به لطف آجرهای رنگی و نسوز امکان پذیر است. این ماده طول عمر بالایی داشته و عایق مناسب صوتی و حرارتی است. همچنین به دلیل ساختار آن، برای محیط زیست نیز آسیبی را به همراه ندارد.

در گذشته نحوه نصب آجرها در بین سایر انواع نمای ساختمان باعث می شد که هم وزن سازه افزایش یافته و هم سازه مقاومت لرزه ای بالایی نداشته باشد. البته امروزه با استفاده از روش های جدید نصب، این مشکلات برطرف شده اند.

شستشوی نمای آجری 

نماهای آجری جزو سخت ترین سطوح نما میباشند که به دلیل جذب سریع غبار دچار شورابه های سنگین میشوند. 

شوره سفید رنگ در سطح نماهای آجری به علت جذب آب توسط آجر و بیرون زدن نمکهای موجود در آن ایجاد میشود. همچنین رطوبت موضعی مانند ترکیدن لوله در خاک و دیوار نیز ممکن است باعث ایجاد شوره گردد.

شستشوی نمای ساختمان آجری، شستشوی نما دیوارها و جرم گیری تمامی سطوح و … با جرم زیاد و آلودگی بیش از حدچندین ساله بادستگاهی به نام واترجت و همراه سیلیس ( واتر سند بلاست ) انجام می شود.

 

نمای کامپوزیت

پرکاربردترین ها می باشد. نکته مهمی که به هنگام استفاده از سنگ برای نمای سازه بایستی به آن توجه شود، این است که سنگی استفاده گردد که چسبندگی کافی را با بدنه نما بدست دهد. یکی از دلایل استفاده متداول از سنگ تراورتن بدین منظور نیز همین مساله است. این سنگ روی بدنه خود دارای حفره هایی بوده که حضور آن ها، چسبندگی مناسبی را بدست می دهد.

شستشوی نمای کامپوزیت 

امروزه جنس بسیاری از نماها، کامپوزیت میباشد. این نماها از مقاومت بالایی برخوردار میباشد ولی یکی از مشکلات عمده کثیفی زود به هنگام کامپوزیت نما میباشد و دسترسی برای شستشوی آنها راحت نیست. این نوع نما کثیفی و جرم را به خود میگیرد و سبب جرم گرفتگی میشود. گروه پرشین نما متخصص در زمینه امور کار در ارتفاع برای شستشوی نماهای کامپوزیت از مواد شوینده مناسب و دستگاه واترجت استفاده میکند( البته در صورتی که جرم روی نما زیاد باشد بعد از واتر جت از ابر و طی هم استفاده میکنند) و در ارتفاعات با استفاده از طناب مخصوص به صورت معلق و بدون داربست به صورت کاملا حرفه ای کار میکند.

نمای سیمانی 

سیمان یکی از مصالح بسیار پرکاربرد در زمینه ساختمان سازی است. این ماده مقاومت بالایی داشته که به کارگیری آن در نما نیز، همین دوام را برای ظاهر سازه به ارمغان می آورد. امروزه استفاده از سیمان بدلیل افزایش تنوع رنگ و نوع آن، بیش از پیش برای نما مورد توجه و استفاده قرار می گیرد. این ماده بیشتر مورد توجه افرادی که در بین انواع نمای ساختمان، صرفه جویی اقتصادی در کنار عمر مفید ماده برایشان در اولویت است، قرار دارد. البته نمای سیمانی با توجه به قیمت نسبتا پایین آن، معایبی نیز دارد که از آن جمله می توان به ضعف عایق حرارتی، امکان ترک خوردگی و جذب آلودگی اشاره کرد.

شستشوی نمای سیمانی

برای شستشوی نمای سیمانی از دستگاه واتر جت استفاده میشود که این دستگاه آب را با فشار زیاد از نازل خارج میکند و اقدام به نظافت نما میکند.

شستشوی نمای ساختمان با واترجت برای نمای سیمانی دو حالت دارد.

  1. اگر نمای سیمانی کثیفی زیادی نداشته باشد ، با واترجت تنها همانند روز اول می شود.
  2. اگر نمای سیمانی بیش از اندازه کثیف باشد حتما باید با اسید شستشو شود.

نمای چوبی 

تا چند سال پیش، استفاده از چوب برای نمای ساختمان بدلیل اینکه به شدت تحت تاثیر آب و هوا قرار می گیرد، تنها در برخی محیط های خاص امکان پذیر بود. امروزه تکنولوژی راه خود را به اینجا نیز باز کرده، به طوری که با حضور چوب های ترمو وود، همه افراد در همه انواع آب و هوا، می توانند از زیبایی این محصول در نمای سازه خود بهره مند شوند. از مزایای این ماده نسبت به سایر انواع نمای ساختمان، وزن بسیار پایین آن و نصب آسان و سریع، است. 

شستشوی نمای چوبی

باید بدانید در شستشوی نمای ساختمانهای چوبی حساسیت بالایی وجود دارد، زیرا چوب باید در زمان کوتاهی شستشو و خشک شود به همین دلیل به این نکته باید توجه کنید که، نماشویی چوب باید در یک روز آفتابی صورت گیرد تا چوب خیلی سریع خشک شود. 

برای بهبود کارایی و همچنین حفظ کیفیت چوب در مقابل گرما، سرما، گرد و غبار از مواد نگهدارنده استفاده میشود. از جمله این مواد نگهدارنده ، رزین و روغن جلا ی ویژه که باعث ماندگاری و زیبای نما می شود که در این صورت نمای سازه شما تحت تاثیر شرایط جوی و محیطی آسیبی نخواهد دید.

 

نمای سرامیک

از دیگر انواع نمای ساختمان، نمای سرامیک می باشد. مقاومت این ماده بالا بوده و با گذر زمان، زیبایی نمای ساختمان را حفظ می کند. نصب پر سرعت و کم هزینه تر سرامیک در کنار دوام و زیبایی آن، از جمله مزایای استفاده از این ماده برای نمای ساختمان، می باشد.

 

گروه پرشین نما متخصص در زمینه کار در ارتفاعات و شستشوی انواع نماهای ساختمانی با بیش از 20 سال تجربه کاری و دارای کادری مجرب در اجرای پروژه با استفاده از طناب راپل و دستگاههای پیشرفته و بدون استفاده از داربست در زمان کوتاه و هزینه پایین در خدمت شما عزیزان میباشد.

 

منبع: سایت پرشین نما